Når du driver en hjemmeside, er det vigtigt, at du løbende arbejder på at forbedre din placering på Google. Dette kan du gøre på flere måder, og én af dem er at sørge for at have mange og gode links, der henviser til din hjemmeside. Men hvad er et link egentlig, og hvordan får du lavet dem? Det fortæller vi dig om her.
Hvad er et link?
Et link er et hyperlink, der forbinder to hjemmesider. Et hyperlink kan være enten tekst eller et billede, og når man klikker på teksten eller billedet, bliver man sendt videre til den hjemmeside som linket henviser til. Google bruger links til at vurdere, hvor god et website er. Det vil sige, at hvis du har mange links, der peger på din hjemmeside, så vurderer Google, at din hjemmeside er god, og derfor vil du få en bedre placering i søgeresultaterne.
Hvordan får man fat i links?
Der er flere måder, hvorpå du kan få fat i links, der kan forbinde dit website med andre. En af måderne er ved at lave gode blogindlæg, der kan være interessante for andre at læse. Hvis du skriver indlæg, der er interessante og relevante, er der større chance for, at andre vil linke til dem. En anden måde, du kan få fat i links, er ved at tilmelde dit website til relevante linkkataloger. Det kan f.eks. være ved at byg gratis links. Der findes mange forskellige linkkataloger, så det kan være en god idé at undersøge, hvilke der er relevante for netop din hjemmeside.
Hvordan sikrer man sig kvalitetslinks?
Det er ikke nok, at du bare får fat i links. Du skal også sørge for, at de links, du får fat i, er kvalitetslinks. Det vil sige links, der kommer fra velrenommerede og relevante hjemmesider. Hvis dine links kommer fra hjemmesider, der ikke er velrenommerede, kan det faktisk skade din placering på Google. Så det er altså ikke nok bare at få fat i links. De skal også være af høj kvalitet.
Husk også dine interne links
Udover at få fat i links, der kommer fra andre hjemmesider, er det også vigtigt, at du husker at lave interne links på din egen hjemmeside. Interne links er links, der forbinder én side på din hjemmeside med en anden side. Interne links er vigtige, fordi de sikrer, at dine besøgende nemt og hurtigt kan finde rundt på din hjemmeside. Det er også vigtigt, hvis du har en webshop, at dine interne links fungerer. Så dine besøgende nemt og hurtigt kan finde frem til de produkter, de er interesserede i at købe.